Monday, July 12, 2021

Soalan yang masih belum terjawab

Harini kes baharu Covid 19 berjumlah 9,105. Itu sajalah update C19, boleh? Sebab tak turun-turun pun.

Baru tadi aku baca sebahagian whatsapp kawan aku dengan satu statement yang cukup dekat hati aku;

"Itu memang tugas lelaki" *referring to a statement of protecting woman

Ayat yang hampir sama aku pernah dengar dulu:

"Itu kan akan jadi tanggungjawab saya"

Lebih kurang tahun 2011/2012 dulu, aku ada kenal seorang Hamba Allah ni. Interesting someone. Tiap kali mesej aku dia akan tanya dua soalan rutin; dah makan? sihat?. Selepas dia pastikan dia dapat jawapan bagi dua soalan tu, baru dia akan sembang santai tanya bagaimana hari aku dan cerita hari yang dia lalui harini. Nampak simple dan cliche kan? Tapi sekarang baru aku paham impak dia. 

Masa beliau approach aku dulu, the moment dia start the conversation aku nampak dia serius. He meant bussiness. Bukan nak main-main, bukan nak cuba try test. He really wanted this to work out. Pernah sekali aku test keseriusan dia, aku jemput dia datang kenduri kahwin adik aku, which i was 50-50 whether he'll show up or not. He's working on that day. Dalam sibuk-sibuk layan tetamu, satu mesej masuk 'saya dah sampai'. It was around 4 or 5 p.m. Tetamu dah tak ramai, cousin-cousin aku pun baru nak makan dan rehat bawah khemah. Aku rasa masa tu jantung aku yang rasa nak berhenti berdegup. Aku applaud keberanian dia untuk datang, dan datang seorang diri. He knows a lot of eyes are watching him. Of course saudara-mara aku tertanya-tanya siapa tu. Tapi dia nampak tenang. Aku bawa dia ambil makanan, teman dia makan. Habis je dia makan, aku bawa dia jumpa abang aku, family aku, kenalkan. Dan time aku kenalkan dengan family aku, aku akan pause lebih kurang 5 minit, dan tengok macam mana dia handle bersembang dengan family aku during his first meet. Dia nampak malu-malu, dan kadang-kadang hilang kata-kata. That's normal. Yang aku betul-betul kagum ialah masa aku kata 'jom saya kenalkan dengan family', he didn't hesitate. Not a bit. He was like 'okay, le't go'. I think he was waiting all this while for the moment. Aku hantar dia pulang petang tu dengan seribu rasa yang tak terbayangkan. Aku hadiahkan dia sehelai kain pelikat yang aku beli di Kelantan month before. Dia nampak terkejut. Mungkin tak sangka. My  baby sister married in either 2016/2017. I can't recall. Just a backstory to tell you what kind of a person he is.

In 2013, there was this moment I saw he was quite silent. He was driving my car and we are on our way to a friend's place. He gathered his courage and said 'I wanted this relationship to go further than this. Let's go to the next stage'. I know what he means. And I know how serious he is. He's been consistent from the start. Tapi perkahwinan adalah sesuatu yang sangat berat untuk aku fikirkan pada masa tu. So I told him I don't have stable job (I'm previously a full-time student and part-time working) and just started at new place. I felt like I don't have anything to offer to him in the relationship. Takkan dia nak tanggung aku yang masih tak tentu hala ni. He's also working on a contract basis at that time. I don't mind that, tapi aku akan rasa bersalah kalau dia terpaksa bersusah payah untuk aku nanti. I want to share the burden with him, not be a burden itself. We had a deep conversation there. Aku luahkan kerisauan dan kebimbangan aku. Dan di situlah dia bagitahu aku "Itu kan akan jadi tanggungjawab saya". Untuk tanggung aku. It hit me hard. And I kept re-playing his statement in my mind to this day.

Aku jawab, aku berterima kasih atas kesudian dia. Tapi dalam pada sekarang kita masing-masing cukup serba serbi. Macam mana kalau sampai satu masa, dalam bahagia perkahwinan, kita diuji ke tahap rumah tak mampu bayar, kereta nak kena tarik, perut lapar, adakah masa tu dia masih lagi 'sudi' aku menjadi beban dia? I have seen how marriage falls apart for much trivial things. I am scared to the bone.

He did his best in trying to convince me. Let's step into the marriage and do our best. Ujian Allah akan datang, dalam apa jua bentuk sekalipun. So, let's turn to him when we come to that moment. There is no use in worrying things that has yet to come. Seolah-olah aku doubt "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya". Sedangkan aku cuma tak mahu menzalimi dia. 

For a couple of years dia cuba fahamkan aku. Through ups and down. Tapi takdir mengatakan kami tak ada jodoh, aku berterus terang yang aku masih tak mampu buang kebimbangan yang aku akan menjadi beban pada dia. Everything fell apart. Alhamdulillah he's a married man and much more happy now. His wife, i can tell you, is helluva lucky woman.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home